Vereniging voor
Volkenkunde Breda
Geef a.u.b. uw e-mailadres in, dan sturen wij u een link
waarmee u een nieuw wachtwoord kunt invoeren.
11 april 2022 Edward de Bock
Lezing met beeldmateriaal “Peru: de goddelijke koninginnen van Chan Chan”door Edward de Bock. De heer De Bock is kunsthistoricus voor de Pre-Columbiaanse culturen van de Andes. Tot voorkort was hij conservator en hoofd wetenschap op het Wereldmuseum, Rotterdam. Als conservator maakte hij verschillende succesvolle tentoonstellingen met begeleidende catalogi. Hij publiceert over de iconografie op het ceremoniële aardewerk uit de Andes die je volgens hem kunt beschouwen als een codex zonder tekst of paginanummering. Zijn proefschrift ging over de rol van mensenoffers als middel om het evenwicht in de schepping te behouden voor de continuering van de levenscyclus. Deze lezing is daar een vervolg op.
De lezing gaat over de rol van vrouwen als psychopompos voor de overledenen bij de voor-Spaanse culturen van Peru, in het bijzonder van de culturen uit de noord kust: de Moche cultuur (100-750) en de Chimú cultuur (900-1450). Dit is een gespecialiseerd onderwerp en daarom zal de lezing beginnen met een inleiding over de Inca en pre-Inca culturen van de Andes. Uitgelegd zal worden wat de grote verschillen zijn met cultuurtradities elders in de wereld. Immers de hoog ontwikkelde culturen van Andes hanteerden geen formeel schrift maar een systeem van gekleurde koorden met knopen om informatie op te slaan, het quipu. De kennis daarover is verloren gegaan door de Spaanse verovering.
Wat zijn de hoofdkenmerken van de Andescultuur?
Aan de hand van beeldmateriaal zal de doorlopende traditie van een gelijkvormige kosmovisie besproken worden vanaf de oudste ceremoniële stad Caral (3000 v.Chr.) tot en met het Machu Picchu van de Inca’s (1500 na Chr.). Het noorden van Peru heeft veel beeldmateriaal op ceremonieel aardewerk achtergelaten als ook schitterende muurschilderingen in hun tempels zoals in Huaca de la Luna (400 na Chr.) van de Moche cultuur.
Aan de hand van dat materiaal wordt duidelijk dat de grens tussen leven en dood, heden en verleden het onderwerp was van de Moche iconografie. Na de Moche cultuur kwam het machtige rijk van de Chimú cultuur. Zij bouwden een hoofdstad van circa 25 km²: Chanchan. De stad is geheel opgetrokken uit zongedroogde adobes. Het centrum bestaat uit 10 grote ommuurde stadsdelen, ciudadelas, ook wel paleizen genoemd.
De interpretatie van de functie van deze stadsdelen was altijd economisch.
In deze lezing zal worden aangetoond dat het economische aspect niet de hoofdfunctie was maar dat de rituele functie tot deze bijzondere layout van de stadsdelen leidde. Het ging hier om het contact leggen met de Andere Wereld van de voorouders waarbij vrouwen de hoofdrol speelden.